miercuri, 19 noiembrie 2014

Cheesecake cu dovleac copt si nuci



   Ooo da, dovleac copt! Cat pe ce sa raman fara dovleac la aceasta reteta. Si pentru ca tot este sezonul lor (sau a fost dar ete acum avem noi pofta de dovleac) am vrut sa ies putin din tipare cu placinta de dovleac. Iata o reteta foarte usor de preparat. Nu mai zic de gustul aparte si aroma pe care o poate avea acest cheesecake. Sa va povestesc cate ceva despre aceasta bunatate: daca inca nu ati testat pana acum branza de vaci cu dovleac, nu este timpul pierdut. Are o aroma aparte si mai ales datorita faptului ca are si scortisoara, iamii. Crema nu este foarte, foarte, foarte dulce, de aceea am ales pentru a adauga si un strat de caramel cu nuci, care la randul lor merg de minune cu celelalte ingrediente. 


Blat:

  • 280g biscuiti (populari)
  • 100g unt topit 65% grasime
  • 3 linguri zahar brun
  • 1 lingura esenta de vanilie
  • 3-5 linguri apa
  • 1/2 cana nuci macinate

Crema:

  • 4 oua
  • 1kg branza de vaci Raraul (sau crema de branza natur)
  • 500g dovleac placintar copt si ras
  • 200g zahar
  • 1 lingura esenta de vanilie
  • 1 lingurita de scortisoara 
  • 4 cuiosare macinate
  • 1/4 lingurita nucusoara
  • 1 1/2 lingura suc de lamaie
  • 2 linguri rase de faina (sau gris)

Caramel:

  • 4 linguri frisca lichida (sau lapte gras)
  • 70g zahar brun
  • 70g unt 65% grasime
  • 80 - 100g nuca maruntita

   Numar portii: 8-10.
   Timp de preparare: 1 ore si 30 minute.
   Timp de asteptare: 8-10 ore.
   Dimensiune tava tort: 26 cm.

   Inainte de toate am taiat dovleacul in doua, am scos semintele si l-am taiat bucati. Pe o tava tapetata cu hartie de copt am adaugat bucatile de dovleac si le-am pudrat cu putin zahar dupa care le-am bagat la cuptor pentru aproximativ 30 minute la 200 de grade Celsius. Dovleacul crud avea in jur de 1 kg iar dupa coacere in jur de 800g. Pana la 500g s-a mancat :), de aceea l-am pudrat cu putin zahar pentru a fi dulce. Daca este mai mult de 500g nu-i bai, nu trebuie sa fie fix.


   Dupa cele 30 minute de copt, l-am lasat putin la racit si l-am dat prin razatoarea mare.
   Cu ajutorul unui blender am maruntit separat biscuitii si nuca. Intr-un bol le-am amestecat impreuna cu  zaharul brun.


   Dupa ce s-au amestecat bine cele 3 ingrediente am adaugat usor untul topit, esenta de vanilie si 5 linguri de apa, dupa care am amestecat bine. Consistenta aluatului de biscuiti trebuie sa fie ca a unei plasteline, adica sa ia forma pumnului dar atentie nu trebuie sa fie foarte moale. De obicei pun 3 linguri de apa la blatul de biscuiti dar de data asta am mai adaugat 2 linguri deoarece biscuitii au fost putin uscati.
   Am uns cu ulei o forma de tort cu diametrul de 26cm, am pudrat bine cu faina, dupa care am adaugat compozitia de biscuiti si am nivelat in asa fel in cat sa acopar peretii  formei, avand grija sa ramana destula compozitie si pe fundul tavii.


   Am bagat tava in cuptorul preincalzit la 150 grade Celsius, pentru aproximativ 10 minute. Blatul l-am scos din cuptor si l-am pus la racit pentru minim 30 minute fara a scoate forma.
   In timp ce blatul de biscuiti s-a racit am facut crema cu branza si dovleac. Am mixat branza de vaci impreuna cu zaharul la viteza medie-mare pana cand am obtinut o crema fina si zaharul s-a dizolvat complet, aproximativ 10 minute. In cazul in care folositi crema de branza, fiind deja fina, nu trebuie foarte mult mixata, doar atat cat este nevoie pentru a putea adauga si celelalte ingrediente. Am pus ouale pe rand pana s-au incorporat foarte bine dupa care am adaugat urmatoarele ingrediente: esenta de vanilie, scortisoara, nucusoara si sucul de lamaie. Dupa ce le-am mixat putin, am adaugat dovleacul razuit si 2 linguri de faina rase.
   Am turnat compozitia peste blatul de biscuiti, am nivelat (la fix cat sa nu dea pe afara) si am bagat la cuptor, incins in prealabil la 150 grade Celsius pentru aproximativ 1 ora si 10 minute.

   Eh aici depinde foarte mult si de cuptor. In unele cazuri dupa 1 ora mijlocul cheesecake-ului se misca ca o gelatina mai tare, ceea ce inseamna ca nu este crud si ca se va intari foarte mult si dupa racire. La mine dupa 1 ora si 10 minute era destul de tare. Dupa coacere am pus tava pe un gratar de cuptor, deasupra unui vas cu gura mai mare pentru a nu sta tava cheesecake-ului lipita si a avea aer, fara a umbla la el timp de 2 ore.


   Dupa ce au trecut 2 ore, am facut caramelul astfel: intr-o oala foarte mica am topit zaharul brun pe cel mai mic ochi de aragaz la foc mic. Dupa ce a inceput sa faca bulbuci am inceput sa adaug pe rand cate o lingura de frisca lichida. Atentie! Se pune o lingura de frisca si se amesteca repede si bine. Daca se pune toata frisca, din cauza faptului ca este rece, zaharul se va intari. Dupa ce am incorporat bine si cele 4 linguri de frisca am adaugat untul. 


   Dupa ce s-a topit untul, am oprit focul si am adaugat nucile maruntite. Astfel caramelul obtinut l-am turnat fierbinte peste cheesecake.


   Am bagat la rece peste noapte iar a doua zi nu stiam ce sa fac mai repede, poze sau sa il degust. In cazul in care doriti mai multa scortisoara, se poate pudra inainte de al servi.

   Spor la dulciurit!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu